V této sekci shrnujeme pravidla pro anotaci výrazů se a si vyjádřených v povrchové podobě věty. Výrazy se a si mohou mít ve větě různé významy a v závislosti na těchto významech se liší i jejich anotace.
Rozlišujeme:
výrazy "se" a "si" jako součást slovesa.
Jako součást slovesa jsou výrazy se a si:
u zvratných sloves (u reflexiv tantum).
Výrazy se a si jsou nemotivovanou součástí slovesa. Slovesa nelze užít bez těchto výrazů.
Příklady: bát se, usmát se, snažit se, stěžovat si.
u sloves inherentně recipročních.
U sloves inherentně recipročních lze vždy předpokládat míru aktivního zapojení na ději u druhého aktantu. Slovesa tu nelze užít jinak než s výrazem se, si. K inherentně recipročním slovesům viz i 5.2.4.2 - "Reciprocita".
Příklady: setkat se, hádat se, prát se.
u sloves inherentně reflexivních.
V daném významu si nelze u těchto sloves představit externího původce děje, slovesa vyjadřují bezděčné děje konané na sobě sama. Slovesa lze užít bez výrazů se, si, pak ale nemají význam bezděčného děje. Srov.:
Vlny se šíří prostorem.
Rozhlas šíří vlny prostorem.
Příklady:
Spadl do vody a utopil se.
Větev se zlomila.
Pytel se roztrhl.
Vlny se šíří prostorem.
Celý rok se trápil.
výrazy "se" a "si" spoluvytvářející některé způsoby slovesného děje.
Výrazy se a si se uplatňují často ve spojení s dalšími prostředky (s předponami) při utváření specifických významů sloves.
Příklady: natahat se, napracovat se, zalyžovat si, zatančit si, zaposlouchat se, dočíst se, rozepsat se, upít se, vyběhat se, pospat si.
Anotace. Výrazy se a si, které jsou součástí slovesa, zachycujeme jako součást t-lematu těchto sloves. T-lema těchto sloves je víceslovné, výraz se nebo si je do t-lematu připojen pomocí podtržítka. Viz 3.3.1 - "Víceslovné t-lema". Odkaz na analytický uzel reprezentující povrchově vyjádřené se nebo si je uveden v atributu a/aux.rf
(viz 1.1 - "Vztah tektogramatické roviny k nižším rovinám").
výraz "se" jako formální prostředek pro vyjádření zvratného pasiva.
Příklady:
Přirozený jazyk se popisuje formálními prostředky.
Tancovalo se až do rána.
Diskutovalo se o novém objevu.
Anotace. Základním pravidlem anotace vět se zvratným pasivem je doplňování uzlu pro všeobecného aktora. Do tektogramatického stromu je doplněn nový uzel s t-lematem #Gen
a s funktorem ACT
. Na analytický uzel reprezentující povrchově vyjádřené se nevede z tektogramatického stromu žádný odkaz (viz 1.1 - "Vztah tektogramatické roviny k nižším rovinám").
výraz "se" jako formální prostředek pro vyjádření dispoziční modality.
Dispoziční modalita je popsána v 4.5.11 - "Gramatém dispoziční modality (dispmod
)".
Příklady:
Matematika se mu studuje dobře.
V téhle troubě se mi dobře peče.
Anotace. Dispoziční modalita je reprezentována hodnotou disp1
v gramatému dispmod
u uzlu reprezentujícího řídící sloveso klauze. Na analytický uzel reprezentující povrchově vyjádřené se nevede z tektogramatického stromu žádný odkaz (viz 1.1 - "Vztah tektogramatické roviny k nižším rovinám").
výrazy "se" a "si" jako formální prostředek pro vyjádření reciprocity.
U sloves s akuzativní vazbou je reciproční vztah v povrchové podobě věty pravidelně signalizován výrazem se. Srov.:
Petr potkal Pavla.
Petr a Pavel se potkali.
Více viz 5.2.4.2 - "Reciprocita".
Anotace. Základním pravidlem anotace vět s recipročním vztahem je vytvoření nového uzlu s t-lematem #Rcp
. Na analytický uzel reprezentující povrchově vyjádřené se je u tohoto nově vytvořeného uzlu v atributu a/lex.rf
(případně i a/aux.rf
) uložen odkaz (viz 1.1 - "Vztah tektogramatické roviny k nižším rovinám").
výraz "se" jako formální důsledek vyjádření patientu předložkovou skupinou "s+7".
U sloves, u kterých si konkuruje vyjádření patientu (respektive adresátu) akuzativem a předložkovou skupinou s+7 (tj. u tranzitivních sloves), chápeme povrchové se jako formální důsledek vyjádření patientu předložkovou skupinou s+7. Srov.:
Petr potkal Pavla.
Petr se potkal s Pavlem.
Více viz 5.2.4.2 - "Reciprocita".
Anotace. Na analytický uzel reprezentující povrchově vyjádřené se (a též na předložku s) je uveden odkaz v atributu a/aux.rf
u uzlu reprezentujícího předložkovou skupinu s+7. Viz 1.1 - "Vztah tektogramatické roviny k nižším rovinám".
výrazy "se" a "si" jako doplnění.
Výrazy se a si mohou ve větě být i doplněním řídícího děje (slovesa, substantiva, adjektiva). Vyjadřují reflexivizaci děje. Vyjadřují, že (nejbližší) subjekt děje zaměřuje děj na sebe sama, že děj je vykonáván v ne/prospěch tohoto subjektu.
Příklady:
Nakreslil se.
Viděl se v zrcadle.
Zaměřuje se jen na sebe.
Oholil se.
Koupil si auto.
Anotace. Výrazy se a si, které jsou ve větě doplněním, jsou v tektogramatickém stromě reprezentovány samostatnými uzly se zástupným t-lematem #PersPron
. V atributu a/lex.rf
(případně i a/aux.rf
) u tohoto uzlu je uložen odkaz na analytický uzel reprezentující povrchově vyjádřený výraz se nebo si (viz 1.1 - "Vztah tektogramatické roviny k nižším rovinám").
!!! Mezi jednotlivými typy jsou široká přechodná pásma. Do budoucna budou proto potřeba přesnější kritéria rozlišování.