This project, combining computational linguistics and theatre, aims to directly reflect the onset and explore the role of artificial intelligence in society and art and the possibility of its cooperation with humans. We propose to combine theatrological research with computational linguistic research: the application of results from these fields will lead to the creation and training of a system for automatic generation of theatre play scripts. This system will be interactively used by our team to create a play that will be put on by a theatre on the occasion of the 100th anniversary of the R.U.R drama premiere. The resulting work of art and its acceptance by viewers will be examined, and the knowledge gained will be used to improve the system and to put on another play.
The world premiere of the production AI: WHEN A ROBOT WRITES A PLAY (26 Feb 2021) was viewed by 18 450 devices.
100 years ago, the word “robot” was invented by the Czechoslovak brothers Karel and Josef Čapek. The word appeared for the first time in Karel’s theatre play titled R.U.R. premiered in 1921. The play is about humanoid robots who seem happy to work for humans at first, but later a robot rebellion leads to the extinction of the human race. The play achieved a fast international success when it was performed not only in Prague but also in London, New York or Chicago.
Karel Čapek was one of the first people who thought of a potential threat if machine-robot inventions happen too fast or without a regulation. Did he predict the threats of the 21st century? Or… are robots no danger for us? So far, robots can perform many quite easy tasks, but we want to challenge them!
To celebrate the centenary of invention of the word “robot” we wanted start a project to know if a robot can write a theatre play. Do you think artificial intelligence is able to create an enjoyable theatre script? Can a robot become a playwright like its own father Karel Čapek 100 years ago? We found out the answer on 26 February 2021 during a premiere of the first play written by AI titled “AI: When a Robot Writes a Play”. The play watched 18 450 devices (perhaps up to 30 000 people).
After the premiere, we allowed public to see this play online for a few days. Then – when COVID-19 allows it – we will bring the production to the stage of Švanda theatre in Prague. And perhaps elsewhere upon a discussion. The future of the project is still open but we will continue with the scientific research and then a premiere of a new play will be announced for 2022.
Why are we doing this? Most people do not know what today’s robots are capable of. Sometimes they fear robots’ abilities which are not real and sometimes they do not want to admit that we are surrounded by robots almost everywhere. We want to start a conversation about what robots of today can and cannot do and where they should and should not be used.
Tento projekt kombinující počítačovou lingvistiku a divadelnictví má za cíl přímým způsobem reflektovat nástup a zkoumat roli umělé inteligence ve společnosti a v umění a možnost její spolupráce s člověkem. Navrhujeme spojit teatrologický výzkum s komputačně lingvistickým výzkumem, kde aplikace poznatků a výsledků z těchto oborů povede k sestavení a natrénování systému pro automatické generování scénářů divadelních her. Tento systém následně bude naším týmem interaktivně využit pro vytvoření hry, která bude realizována hereckým souborem ke 100. výročí premiéry dramatu R.U.R. Vzniklé dílo a jeho přijetí diváky budeme zpětně zkoumat v rámci obou vědních oborů a získané poznatky využijeme pro další zdokonalení systému, který zpřístupníme na webu, a pro realizaci dalších her.
V současné době se rozvoj umělé inteligence (AI) začíná promítat do kulturního života člověka. Konkrétně v oblasti automatického generování textu vědci již dokáží generovat například básně či fake news. V projektu se pokusíme vytvořit komplexnější dílo: scénář divadelní hry. Ve spolupráci odborníků z DAMU, MFF UK a Švandova divadla prozkoumáme možnosti tvorby scénáře, do jaké míry můžeme zapojit umělou inteligenci a kde bude třeba spolupráce lidského faktoru. Vyjdeme z metod, poznatků a výzkumu v oboru divadelních věd i komputační lingvistiky a využijeme je pro vývoj a učení AI systému pro interaktivní automatické generování scénářů divadelních her. Přivedeme tak AI do oboru divadelních věd a zároveň využijeme teatrologické poznatky pro vývoj AI. Aplikace těchto dosud komputačně nevyužitých poznatků umožní počítačovým lingvistům pracovat se složitějšími literárními díly a napomůže divadelním vědcům částečně novým způsobem nahlížet na strukturu divadelních her.
Vyvinutý systém ale nemusí být zajímavý jen pro vědce a umělce, vidíme také potenciál jeho využití pro zvláštní účely, například pro generování scénářů přizpůsobených divákům se speciálními potřebami.
Na základě vygenerovaného scénáře bude uvedena divadelní hra a v následném dalším vývoji automatického generování scénáře budeme reflektovat zpětnou vazbu jak od divadelníků, tak od samotného diváka. Divadlo jako aplikační garant zajistí projektu publicitu a propagaci v rámci široké veřejnosti, což povede k celospolečenské diskuzi. Předpokládáme, že takto vzniklá divadelní hra a následná reflexe obohatí kulturní prostor v oblasti divadelního umění a zároveň otevře diskuzi o potenciálu, úloze a úskalích umělé inteligence v této oblasti. Nejširší veřejnosti pak chceme tímto způsobem přiblížit AI, ukázat její možnosti a nastínit její možnou roli ve společnosti jako asistenta člověka.
Světovou premiéru představení AI: KDYŽ ROBOT PÍŠE HRU (26. 2. 2021) vidělo 18 450 zařízení.